اصول و قواعد کار مانومتر

مانومتر وسیله ای برای اندازه گیری فشار است. نمونه ی معمولی مانومتر، شامل یک لوله ی U شکل از جنس شیشه است که با مقداری مایع پر شده است که معمولاً مایع مربوطه ،جیوه می باشد( به علت دانسیته ی بالا ). البته نمونه های دیجیتالی آن نیز در حال حاضر موجود می باشند.
مورد (۱) :
در این شکل هر دو پایانه ی لوله در مقابل جو باز هستند. بنابراین هر دو نقطه ی A و B در مقابل فشار جو قرار دارند و همچنین هر دو نقطه دارای ارتفاع عمودی هستند.
مورد (۲) :
در این شکل بالای لوله در قسمت چپ بسته شده است. ما تصور می کنیم که در این جا یک نمونه گاز در پایانه ی بسته ی لوله قرار دارد. طرف راست لوله در مقابل جو، باز نگه داشته شده است. بنابراین نقطه ی A ، در فشار جو قرار دارد. نقطه ی C، فشار گاز در پایانه ی بسته ی لوله است. نقطه ی B دارای فشار بیشتری از فشار جو می باشد که این مسئله مربوط به وزن ستون مایع با ارتفاع h می باشد. نقاط C و B دارای ارتفاع یکسانی هستند، بنابراین دارای فشار یکسانی نیز می باشند و فشار نقطه ی C برابر با فشار گاز در پایانه ی بسته ی لوله می باشد.بنابراین در این شکل، فشار گازی که در پایانه ی بسته ی لوله به دام افتاده است، بیشتر از فشار جو می باشد.
مورد (۳) :
نمونه ی دیگری از مانومتر که در آن قسمت بالای طرف چپ بسته شده است. شاید این طرف لوله شامل یک گاز و یا شاید شامل محیط خلأ باشد. نقطه ی A در فشار جو قرار دارد. نقطه ی C دارای فشار گازی است که در پایانه ی بسته قرار دارد و یا شامل یک محیط خلأ با فشار صفر می باشد.
چون نقطه ی B دارای ارتفاع یکسانی با نقطه ی A است، بنابراین بایستی در فشار جو نیز قرار گرفته باشد. اما فشار در B مجموع فشار در C به اضافه ی فشار اعمال شده به وسیله ی وزن ستون مایع با ارتفاع h در لوله است.
بنابراین نتیجه می گیریم که فشار در C، کم تر از فشار جو می باشد. اگر پایانه ی بسته ی لوله شامل محیط خلأ باشد، فشار در نقطه ی C، صفر است و فشار جوی برابر با فشار اعمال شده از طریق ستون مایع با ارتفاع h است. در این شکل،مانومتر می تواند به عنوان یک بارومتر برای اندازه گیری فشار جو مورد استفاده قرار گیرد.به دست آوردن رابطه ی فشار ستون مایع :نیرویی که از طریق ستون مایع اعمال شود را به صورت زیر در نظر می گیریم :
F = mg
همان طور که می دانید فشار به صورت نیروی اعمال شده بر سطح تعریف می گردد که در SI دارای واحد پاسکال می باشد:
P = F / A
جرم استوانه به صورت حاصل ضرب چگالی در حجم به دست می آید:

حجم استوانه نیز از حاصل ضرب سطح A در ارتفاع h به دست می آید:

بنابراین فشار P می شود:

در نتیجه اگر چگالی، ارتفاع و شتاب گرانشی بر حسب واحد های SI به دست آیند، فشار بر حسب پاسکال به دست خواهد آمد. مقدار فشار مستقل از سطح استوانه میباشد

دیدگاه ارزشمند خود را ثبت نمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار و رویدادها

واردات برق در تابستان به ۹۰۰ مگا وات خواهد رسید

17 می 2018 در 8:02 توسط مدیر سایت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی: در تابستان امسال به دلیل کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی، ­ حدود ۹۰۰ مگا وات برق وارد می‌کنیم. به گزارش برق نیوز، همایون حائری گفت:  در سال‌های گذشته در فصل تابستان و پیک مصرف برق تا سقف ۷۰۰ مگا وات واردات برق داشتیم که امسال به دلیل کمبود تولید نیروگاه‌های ادامه مطلب را بخوانید

بخشودگی یک دوره کارکرد تلفن های مشترکین خانگی نقاط زلزله زده

30 ژانویه 2018 در 12:59 توسط مدیر سایت

به گزارش هفت روز خبر به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مخابرات منطقه کرمانشاه، مسیب قبادیان از بخشودگی یک دوره کارکرد تلفن های مشترکین خانگی نقاط زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد و گفت: کارکرد تلفن های ثابت مشترکین خانگی مناطق زلزله زده در ماههای مهر و آبان بخشیده شد. وی تصریح کرد: در ادامه مطلب را بخوانید

بازنشسته شدن ۳ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده تا سال ۱۴۰۰

30 ژانویه 2018 در 12:50 توسط مدیر سایت

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی کشور گفت: برنامه ما این است تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌های فرسوده کشور را بازنشست کنیم که این می‌تواند نقش بسزایی در افزایش راندمان نیروگاهی داشته باشد. به‌گزارش برق نیوز، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های حرارتی کشور در مراسم گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق که با حضور وزیر نیرو و سایر ادامه مطلب را بخوانید